Filipiny – informacje praktyczne, harmonogram na dwa tygodnie, wydatki

Informacje praktyczne

Poniżej krótki wykaz najważniejszych praktycznych informacji, które przydadzą się przed filipińską przygodą:

  • POGODA
    Przyjmuje się, że na Filipinach mamy dwie pory roku, suchą i deszczową, ale w ich obrębie możemy wyróżnić jeszcze sezon suchy i gorący (od marca do maja – temp. 33-35st.), deszczowy (od czerwca do listopada – 30-33st.) oraz chłodny (od grudnia do lutego – 30-31st.). Jeśli chodzi o temperaturę wody to przez cały rok oscyluje w granicach od 26 do 29 st. C.  Dodatkowo w okresie od maja do listopada mogą występować tajfuny.
 
  • SZCZEPIENIA
    Przy wyjeździe na Filipiny nie trzeba wykonywać żadnych obowiązkowych szczepień są tylko te zalecane, do których należą: dur brzuszny, wzw A+B, tężec, błonica, japońskie zapalenie mózgu i wścieklizna. Jeśli zdecydujecie się na szczepienia tutaj podaję przykładowy cennik z miejsca gdzie my daliśmy się pokłóć – klik.
 
  • WIZA
    Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy pobycie do 30 dni. Przy wjeździe na Filipiny dokument paszportowy musi być ważny co najmniej 6 miesięcy. W niektórych przypadkach możemy zostać poproszeni o okazanie biletu powrotnego lub na lot do innego kraju. Opuszczając kraj należy uiścić na lotnisku opłatę wyjazdową, która wynosi 850 PHP (63 PLN) na osobę – płatność tylko gotówką albo kartą VISA. Przyjmowane są też inne waluty oprócz peso.
 
  • WALUTA
    Walutą obowiązującą jest peso filipińskie. W czasie naszego pobytu (marzec 2019) kurs wynosił 10 PHP = 0,74 PLN (tutaj możemy szybko sprawdzić orientacyjny kurs – Coinmill). Pieniądze możemy wypłacać z bankomatów, ale niektóre banki pobierają prowizję od wypłaty np. BPI dolicza 250 PHP (18 PLN) do każdej transakcji. Rzadko można płacić gdziekolwiek kartą – nawet w takich sieciówkach jak McDonald czy Jolibee płatność tylko gotówką więc żeby nie mieć kłopotów lepiej wypłacić pieniądze z bankomatu w większym mieście lub wymienić w kantorze. My wymieniliśmy połowę pieniędzy w kontorze na lotnisku w Clark, a resztę wypłaciliśmy w bankomacie na Coron.
 
  • JĘZYK
    Obowiązują dwa języki urzędowe: filipino i angielski. Po angielsku możemy porozumieć się bez trudu nawet w małych wioskach i ze starszymi ludźmi.
 
  • ELEKTRYCZNOŚĆ
    Należy zaopatrzyć się w przejściówkę – obowiązują gniazdka typu „amerykańskiego” – wtyczka typu A z dwoma płaskimi, równoległymi bolcami. Na wszelki wypadek dobrze mieć również ze sobą latarkę i powerbank gdyż możemy spotkać się z przerwami w dostawach prądu. Jeśli ktoś wybiera się w okolice pól ryżowych na północy Luzonu to szczególnie miejcie to na względzie.
 
  • KOMUNIKACJA
    Najpopularniejszym i najtańszym środkiem transportu publicznego jest tzw. jeepney. Wozy pojawiły się po wojnie kiedy Filipińczycy zaczęli przerabiać Amerykańskie stare ciężarówki. Jeepneye są zazwyczaj bardzo kolorowo ozdabiane. Mamy też do dyspozycji trycykle zwane w innych krajach azjatyckich tuk tukami. Bardzo dobrze funkcjonuje też komunikacja lotnicza (m.in. CebuPacific, PhilippineAirlines, AirChina, AirSwift). Czytałam o przykrych doświadczeniach niektórych osób ze spóźniającymi się samolotami, ale u nas wszystko działało bez zarzutu. Świetną sprawą jest również wypożyczenie skutera – my zrobiliśmy tak na Boholu (honda scoopy 500 PHP/ dzień). W większych miastach możemy skorzystać też z taksówki lub Graba, który jest azjatyckim odpowiednikiem Ubera. 
    Ciekawostka! Jeśli podróżujesz skuterem i zabraknie Ci benzyny, zapytaj o paliwo w przydrożnych sklepikach. Czasami można zatankować ze szklanych butelek po Coca-Coli 🙂 Paliwo sprzedawane w takiej formie jest trochę droższe niż na stacji.
 
  • PORT LOTNICZY MANILA – NINOY AQUINO INTERNATIONAL AIRPORT
    Lotnisko w stolicy jest największym portem lotniczym na Filipinach. Jeśli przybywamy tutaj z północy Luzonu to warto wiedzieć, że pomiędzy lotniskiem a przystankiem Ohayami Trans mamy jakieś 15 km. Jeśli nie ma w mieście korków to przejazd pomiędzy obiektami nie zajmie nam więcej niż 20 minut. Lotnisko składa się z czterech terminali i przed wylotem należy dokładnie sprawdzić, z którego terminala odlatujemy. Jeśli znajdziemy się na niewłaściwym terminalu to przykładowo przejazd taksówką pomiędzy Terminalem 3 a Terminalem 4 to koszt 750 PHP (dla porównania trasa z przystanku Ohayami Trans to 500 PHP). Na oficjalnej stronie lotniska znajduje się informacja, że pomiędzy terminalami funkcjonuje transfer busami co 15 minut 24 godziny na dobę więc warto o tym pamiętać i spróbować go poszukać w razie potrzeby.  
 
  • ROZRYWKA
    Karaoke jest jedną z ulubionych rozrywek Filipińczyków…od rana, w południe i wieczorem, pora dnia nie ma znaczenia 🙂
    Na wyspach możemy obejrzeć walki kogutów czyli sabong, które odbywają się na specjalnie przygotowanych do tego arenach i traktowane są jako sport narodowy.   
 
  • JEDZENIE
    Popularną uliczną przekąską jest tzw. balut czyli jajko ugotowane z embrionem w środku.
    Tradycyjnym filipińskim daniem jest lechon, czyli prosiak w całości pieczony na ruszcie przez kilka godzin.
    Wysepka Guimaras słynie z podobno najsmaczniejszego na świecie mango. 
    Z filipińskich potraw gorąco polecam spróbowanie m.in. chicken adobo (kurczak marynowany w occie, sosie sojowym i dużej ilości czosnku, podawany z warzywami) i chicken tinola (to taki nasz rosół tyle, że z bardzo dużą ilością imbiru).

Informacje dodatkowe

  • Filipiny to archipelag 7107 wysp, z których największe to Luzon i Mindanao. Jednak wybierając za cel podróży Mindanao należy być ostrożnym gdyż działają tam muzułmańskie organizacje terrorystyczne. Za bezpieczną uznaje się tam m.in. wyspę Camiguin.
 
  • Wyspy należą do pacyficznego pierścienia ognia, są bardzo aktywne sejsmicznie, a większość gór jest pochodzenia wulkanicznego. Najwięcej obszarów górskich mamy na wyspie Luzon i Mindanao (najwyższy szczyt kraju Apo – 2953 m. n.p.m.).
 
  • Jedna z największych erupcji wulkanicznych na Filipinach miała miejsce w 1991 r. Wybuch wulkanu Pinatubo był na tyle potężny, że miał wpływ na klimat całej ziemi powodując wzrost globalnej temperatury o 0,5 st.C. W wyniku erupcji zginęło wiele osób, a sam stratowulkan utracił ok. 300 m swojej pierwotnej wysokości.
 
  • Filipiny należą do czołówki państw o największej bioróżnorodności. Mamy tu bogatą rafę koralową, rekiny wielorybie, gigantyczne małże, żółwie, krokodyle, lasy namorzynowe. To również dom dla wielu endemicznych zwierząt takich jak wyraki (tarsiery), które może zobaczyć m.in. w Sanktuarium na wyspie Bohol.
 
 
  • W każdy Wielki Piątek w San Pedro Cutud (20 km od miasta Angeles, centralny Luzon) ochotnicy biorą udział w drodze krzyżowej, na końcu której zostają ukrzyżowani na pamiątkę śmierci Jezusa.
 
  • Cebu jest najstarszym miastem Filipin i jednocześnie pierwszą stolicą kraju. To tutaj dotarł Magellan przekonując ludność do chrześcijaństwa i zapoczątkowując erę hiszpańskiego kolonializmu na Filipinach.

MAPA Z WAŻNYMI OBIEKTAMI

RAMOWY PLAN WYJAZDU

Przed Filipinami 5 dni spędziliśmy w HONGKONGU.

 

DZIEŃ 1 | 02/03/2019 – Sb
Przelot z Hongkongu na Luzon, największą wyspę archipelagu Filipin (linie Cebu Pacific). Dojazd z lotniska Clark do miejscowości Santa Juliana.

DZIEŃ 2 | 03/03/2019 – Nd
Wycieczka na czynny wulkan Mt Pinatubo.

DZIEŃ 3 | 04/03/2019 – Pn
Całodniowa podróż z Santa Juliana do Banaue – 300 km.

DZIEŃ 4 | 05/03/2019 – Wt

DZIEŃ 5 | 06/03/2019 – Śr

DZIEŃ 6 | 07/03/2019 – Cz

3-dniowy trekking z przewodnikiem wśród tarasów ryżowych. Trasa z Banaue przez Pulę do Cambulo gdzie spędzamy noc, a dalej trekking z Cambulo do Batad. Ostatniego dnia trekkingu odwiedzamy wodospad Tappiya i wracamy do Banaue, skąd nocnym autobusem Ohayami Trans jedziemy do Manili.

DZIEŃ 7 | 08/03/2019 – Pt
Przelot z Manili (wyspa Luzon) na kolejną z wysp archipelagu, czyli Coron (linie Cebu Pacific).

DZIEŃ 8 | 09/03/2019 – Sb
Wycieczka łodzią z lokalnym biurem podróży do największych atrakcji Coron, tj. Kayangan Lake, Balisnsasayaw Reef, Beach 91, Malwawey Reef, Skeleton Wreck, Cyc Beach.

DZIEŃ 9 | 10/03/2019 – Nd
Zwiedzanie okolicy miasteczka Coron
– wejście na wzniesienie Mount Tapyas, plaża Cabo Beach oraz gorące źródła Maquinit Hot Spring. Po kolacji, którą jemy na pływającej restauracji, udajemy się w nocny rejs łodzią na poszukiwanie świetlików i bioluminescencyjnego planktonu.

DZIEŃ 10 | 11/03/2019 – Pn
Wycieczka z lokalnym biurem podróży na rajskie plaże trzech wysp Malcapuya, Banana i Bulog Dos.

DZIEŃ 11 | 12/03/2019 – Wt
Przelot z Coron na kolejną z wysp archipelagu, czyli Cebu (linie Philippines Airlines). Przepływamy problem z Cebu na Bohol, a z portu w Tagbilaran jedziemy trycyklem na półwysep Panglao gdzie nocujemy.

DZIEŃ 12 | 13/03/2019 – Śr
Wypożyczamy skuter i jedziemy zwiedzać wyspę Bohol
. W planie całodniowej trasy:  sanktuarium wyraków- pływająca restauracja na rzece Loboc – zjazd tyrolką w Loboc Ecoturism Adventure Park- podwójny wiszący most – las mahoniowy Bilar Man Made Forest – wodospady Pangas- Czekoladowe Wzgórza.

DZIEŃ 13 | 14/03/2019 – Cz
Kolejny dzień zwiedzania na skuterze. Tym razem poznajemy najbliższą okolicę, czyli półwysep Panglao. W planie trasy (do południa): jaskinia Hinagdanan Cave – kościół St. Augustine Parish – Momo Beach – Doljo Beach – Alona Beach – White Beach. Około 14:00 ruszamy do Tagbilaran na prom do Cebu gdzie robimy mały spacer po mieście.

DZIEŃ 14 | 15/03/2019 – Pt
Około południa przelot z Cebu do Singapuru – linie Scoot. 

 

Przez ostatnie 1,5 dnia podróży poznawaliśmy SINGAPUR.

DO POBRANIA

POWIĄZANE WPISY
zwiedzanie atrakcje singapuru
Singapur – foto story

W Singapurze spędziliśmy tylko 1 dzień z kawałkiem, ale to wystarczyło, żeby poczuć futurystyczny klimat tego miejsca. Mieliśmy okazję podziwiać pokazy światła i dźwięku w zatoce Marina Bay oraz w...

Filipiny – foto story

Dwu tygodniowy pobyt na czterech filipińskich wyspach w dosłownie fotograficznym skrócie. Na pierwszy ogień idzie wyspa Luzon, a na niej wulkan Pinatubo i tarasy ryżowe w okolicy Banaue. Potem przelatujemy...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *