Jeziora Plitwickie – jak zwiedzać i co trzeba wiedzieć przed wizytą?

Park Narodowy Jezior Plitwickich to sztandarowa atrakcja Chorwacji, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Nawet jeśli nie było nam dane być w Chorwacji, to o jej turkusowych jeziorach i malowniczych wodospadach słyszeliśmy z pewnością.

Poniżej zebrałam najpotrzebniejsze informacje, które pozwolą Ci na optymalne zaplanowanie wizyty, w tym niezwykle pięknym i czasami tłumnie odwiedzanym przez turystów, miejscu. Zapraszam do poczytania i przyjemnych Plitwickich! 🙂

jeziora plitwickie Chorwacja samochodem

Jeziora Plitwickie – informacje ogólne

Nacionalni Park Plitvička Jezera to najstarszy (założony w 1949 r.) i największy (29 630,8 ha) park narodowy Chorwacji. Słynie z kompleksu 16 turkusowych jezior krasowych oraz licznych wodospadów, które powstały w kanionie rzeki Korany. Od 1979 r. obszar znajduje się na liście światowego dziedzictwo UNESCO.
Cały kompleks dzielimy na Górne Jeziora (wejście 2) – znajdujące się w południowej części parku, oraz Dolne Jeziora (wejście 1) – położone na północy. Największym spośród 16 głównych jezior jest Kozjak (80 ha, gł. 49,5 m). Zbiorniki wodne oddzielają trawertynowe groble, na których tworzą się kaskady. Dla niewtajemniczonych trawertyn to porowata skała osadowa. Największym z wodospadów parku jest Wielki Wodospad, tj. Veliki Slap (78 m) znajdujący się w obrębie Dolnych Jezior, niedaleko wejście nr 1. Potok Plitwica spadając tutaj 78-metrową kaskadą łączy się z rzeką Koraną.

Jak poruszać się po parku?

Do kompleksu wchodzimy wejściem nr 1 (Dolne Jeziora) lub wejściem nr 2 (Górne Jeziora). Natomiast w obrębie samego parku możemy przemieszczać się:

• pieszo na tyle, na ile pozwala nam kondycja i czas,
  • busami (stacje St1, St2, St3),
  • małymi promami (stacje promowe P1, P2, P3).
Za transport busami lub promami nie musimy dopłacać, gdyż są wliczone w cenę biletu wstępu do parku.
jeziora plitwickie łódka
Kilkudziesięciosobowa łódź elektryczna na Jeziorze Kozlak, którą odbywa się przeprawa pomiędzy P3 a P2.

Którą trasę spacerową wybrać?

Odpowiedź na to pytanie zajęła mi zdecydowanie największą ilość czasu. Żeby szybko i sprawnie podjąć decyzję należy zdawać sobie sprawę z kilku następujących kwestii:

• W parku mamy do wyboru kilka ścieżek oznaczonych odpowiednio literami A, B, C, E, F, H, K. Różnią się długością (od 3 km do 18 km), więc wybieramy zgodnie z ilością czasu i sił jakimi dysponujemy. Trasy są dobrze oznaczone, więc nie powinniśmy mieć żadnego problemu z orientacją w terenie. Szlaki łączą się w kilku miejscach, więc możemy nieco zmodyfikować nasz pierwotny plan w trakcie spaceru.

• Na oficjalnej stronie parku znajduje się aplikacja webowa (tryb online), w której każdą trasę zaznaczono na mapie. Mamy podaną jej długość, orientacyjny czas przejścia i najważniejsze punkty parku. Bardzo fajne narzędzie, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób zapoznamy się rozmieszczeniem obiektów parku, co pozwoli na wybór najbardziej interesującej nas trasy.

• Wybór wejścia do parku (wejście nr 1 lub  nr 2) zależy od trasy jaką chcemy przejść. Teoretycznie jeśli decydujemy się na szlak będący pętlą po całym parku (polecam właśnie tę opcję), to raczej bez znaczenia, przy którym wejściu zaczniemy. Chyba, że zależy nam na oświetleniu/nasłonecznieniu danej części parku. Ja osobiście wolałam zacząć od spaceru Dolnymi Jeziorami (wejście 1), kiedy były jeszcze zacienione. Natomiast pętlę kończyliśmy spacerując górną częścią kanionu (w cieniu drzew) podziwiając doświetlone turkusowe jeziora w dole.

• Warto pojawić się tutaj wcześnie rano, bo bywa naprawdę bardzo tłoczno i czasami możemy stanąć przed perspektywą kilkugodzinnego czekania w kolejce. My byliśmy tutaj we wrześniu 2020 r., czyli trochę po sezonie, i do tego w czasie koronawirusowej zarazy, więc było naprawdę spokojnie. Polecam rozpoczęcie wcześnie rano, szczególnie jeśli planujemy zwiedzanie w upalny letni dzień. Możemy zdecydować się również na wizytę w godzinach popołudniowych i zwiedzać aż do zamknięcia parku. Jednak ja jestem zdecydowanie zwolenniczką opcji porannej, ale wszystko to kwestia indywidualnych preferencji.

• Bilety wstępu warto zakupić online, wtedy unikniemy stania w długich kolejkach i mamy pewność, że wejdziemy do parku o konkretnej godzinie. Bilet kupujemy wybierając datę, godzinę, numer wejścia do parku (1 lub 2) oraz typ biletu (dorosły, dziecko, student, bilet 2-dniowy).

Poniżej zrzuty z aplikacji, którą można uruchomić ze strony Parku Narodowego Jezior Plitwickich. Polecam do szybkiego zorientowania się w szlakach jakie mamy do dyspozycji na terenie parku.

Koszt biletów wstępu i opłata za parking

Bilet wstępu dla osoby dorosłej w sezonie to koszt 200 KN/os., tj. 118 PLN. To dosyć wysoka cena, ale wybierając się do Chorwacji i chcąc odwiedzać płatne atrakcje musimy liczyć się, z opłatami od minimum 20 PLN w górę. Tak jak wspominałam, podczas naszego zwiedzania było bardzo mało turystów i zero kolejek. Ale w „normalnym” sezonie, tj. bez wirusa, jeśli chcemy mieć pewność, że wejdziemy do parku i nie bawi nas stanie w kolejkach, to najbezpieczniej kupić bilet online. Podczas zakupu deklarujemy datę, godzinę, numer wejścia do parku (1 lub 2) oraz typ biletu (dorosły, dziecko, student, bilet 2-dniowy).

Przy wejściach znajdują się duże parkingi, na których zostawimy auto. Koszt parkingu w sezonie to 10 KN/godzinę, tj. 6 PLN, a opłatę uiszczamy opuszczając park (płatność kartą lub gotówką).

Cena biletu wstępu obejmuje również transport łodzią elektryczną (P1, P2, P3) i busem (St1, St2, St3).

Biletów zakupionych online nie musimy drukować – wystarczy tylko, że okażemy potwierdzenie podczas wchodzenia do parku.

Aktualne ceny biletów sprawdzisz dokładnie tutaj > CENY BILETÓW
A tutaj kupisz bilet online > ZAKUP BILETU ON-LINE
jeziora plitwickie cena za bilet
Ceny biletów w zależności od sezonu - stan na 2020 r. (https://np-plitvicka-jezera.hr)
jeziora plitwickie cena za parking
Opłata za parking w zależności od sezonu - stan na 2020 r. (https://np-plitvicka-jezera.hr)

Godziny otwarcia parku

Jeziora Plitwickie są otwarte dla zwiedzających 365 dni w roku, ale godziny różnią się w zależności od pory roku.

• WIOSNA
    w terminie od ostatniej niedzieli marca do 31.05:

8.00 – 19.00 (wstęp do parku / zakup biletu – do godz. 17.00)

• LATO
    w terminie od 01.06. do 20.08:

7.00 – 20.00 (wstęp do parku / zakup biletu – do godz. 18.00)

• JESIEŃ
     w terminie od 21.08. do 30.09:

7.00 – 19.00 (wstęp do parku / zakup biletu – do godz. 17.00)
    w terminie od 01.10. do ostatniej soboty października:
    8.00 – 18.00 (wstęp do parku / zakup biletu – do godz. 16.00)

• ZIMA
    w terminie od ostatniej niedzieli października do ostatniej soboty marca:
    8.00 – 16.00 (wstęp do parku / zakup biletu – do godz. 14.00)

Aktualne godziny otwarcia sprawdzisz dokładnie tutaj >  GODZINY OTWARCIA

Zwiedzanie – trasa C (8 km, 5 godz.)

Wybrałam dla nas trasę C, która jest pętlą o długości około 8 km, a szacowany czas jej przejścia to 5-6 godzin.

Zwiedzanie Jezior Plitwickich rozpoczynamy z samego rana. Zostawiamy auto na parkingu przy wejściu nr 1 (za parking płacimy przy wyjeździe 10 KN/godzinę, tj. 6 PLN) i o 8:00 przekraczamy bramę parku. Bilet kupiłam dzień wcześniej online – 200 KN/os., tj. 118 PLN. Nie musimy drukować potwierdzenia, okazujemy wersję elektroniczną w punkcie kontrolnym i zaczynamy zwiedzanie.

Pierwsze kroki po przekroczeniu bram parku kierujemy do punktu widokowego na największy wodospad Chorwacji, czyli Veliki Slap (78 m). Dalej schodzimy kamiennymi schodami do poziomu Dolnych Jezior i idziemy podziwiać wodospad z bliska. Przemierzamy ścieżki i drewniane kładki parku zgodnie z oznaczeniami wskazującymi szlak C. Podziwiamy piękno otaczającej nas przyrody, niesamowitą przejrzystość turkusowej wody i…znikomą ilość turystów (urok podróży w dobie koronawirusa i odrobinę po szczycie sezonu). Po drodze zahaczamy o jaskinię  Supljara i punkt widokowy na jeziora.

Tak dochodzimy do miejsca P3, z którego rusza przeprawa łodzią przez jezioro Kozjak. Przepływamy do punktu P2, skąd rozpoczynamy spacer kładkami i leśnymi ścieżkami pośród Górnych Jezior. Następnie przejeżdżamy busem ze stacji St3 do St1 i idziemy do punktu widokowego na wodospad Veliki Slap. Tym sposobem zrobiliśmy pętlę, bo to właśnie tutaj rozpoczęliśmy naszą wędrówkę. Podziwiamy Dolne Jeziora ponownie, tym razem w pełnym słońcu i z góry, gdyż ścieżka biegnie szczytem kanionu rzeki Korany. Kończymy spotkanie z jeziorami około godziny 13:00, spojrzeniem na Wielki Wodospad skąpany w słońcu.

Zwiedzanie zajęło nam 5 godzin, w których sporo było przystanków na zdjęcia, podziwy i zachwyty. Do tego jedna dłuższa przerwa na drugie śniadanie z widokiem na wodospady. Polecam rozpoczęcie od wejścia nr 1, gdyż o poranku, najbardziej wyeksponowane na słońce fragmenty trasy pomiędzy Dolnymi Jeziorami pokonujemy w cieniu kanionu, co moim zdaniem stanowi atutu.

Liczyliśmy na małą ilość turystów z powodu pandemii, ale rzeczywistość przerosła nasze oczekiwania – park świecił pustkami. Dla nas dobrze, bo nie musieliśmy przedzierać się przez tłum turystów, ale dla turystyki regionu niekoniecznie. Woda w Dolnych Jeziorach absolutnie zachwycała przejrzystością i niebieskim kolorem. Górne Jeziora sprawiały wrażenie trochę wysuszonych, ale o tej porze roku (wrzesień) wydaje się to dosyć naturalne. Dla porównania chętnie pojawiłabym się tutaj wiosną, kiedy wody powinno być najwięcej.

jeziora plitwickie
Przebieg trasy C - zaczynamy przy wejściu nr 1, przechodzimy pieszo do punktu P3, następnie korzystamy z przeprawy łodzią przez Jezioro Kozjak do P2. Dalej pieszo do St3, skąd busem przejeżdżamy do St1 i na koniec przechodzimy do punktu widokowego na Wielki Wodospad, niedaleko wejścia nr 1. Orientacyjny czas przejścia 5-6 godz. Długość pieszej trasy ok. 8 km.
chorwacja samochodem
jeziora plitwickie chorwacja samochodem
Zachwycający kolor i przejrzystość wody.
jeziora plitwickie cyklamen
Jeśli podczas zwiedzania parku poczujesz zapach konwalii, to wysoce prawdopodobne, że gdzieś nieopodal rośnie cyklamen.
jeziora plitwickie
Tak prezentował się o 13:00 punkt widokowy na Wielki Wodospad. Jednym słowem - pustki!

Podsumowanie

1. Wybór wejścia do parku (wejście nr 1 lub  nr 2) zależy od trasy jaką chcemy przejść. Teoretycznie jeśli decydujemy się wybrać trasę, będącą pętlą po całym parku (polecam właśnie tę opcję), to raczej bez znaczenia, przy którym wejściu zaczniemy.
  2. Auto zostawiamy na parkingu przy wejściu. Płacimy za ilość godzin gotówką lub kartą.
  3. W parku mamy do wyboru kilka ścieżek oznaczonych odpowiednio literami A, B, C, E, F, H, K. Na oficjalnej stronie parku znajduje się aplikacja webowa (tryb online), w której każdą trasę zaznaczono na mapie. Korzystając z niej szybko poznamy przebieg tras co ułatwi nam wybór opcji zwiedzania – . Szlaki są w parku dobrze oznaczone, więc nie powinniśmy mieć problemu z orientacją.
  4. Bilety wstępu warto zakupić online, wtedy unikniemy stania w długich kolejkach i mamy pewność, że wejdziemy do parku o konkretnej godzinie. Bilet kupujemy wybierając datę, godzinę, numer wejścia do parku (1 lub 2). W sezonie cena biletu to 200 KN/os., tj. 118 PLN, cena za parking 10 KN/godzinę, tj. 6 PLN.
  5. W parku należy pojawić się wcześnie rano, gdyż bywa tutaj naprawdę bardzo tłoczno i czasami możemy stanąć przed perspektywą kilkugodzinnego czekania w kolejce. Możemy zdecydować się również na wizytę w godzinach popołudniowych i zwiedzać do zamknięcia parku.
  6. Warto zabrać ze sobą własną wodę i przekąski. Wtedy możemy zrobić sobie przystanek na posiłek w dowolnym, malowniczym zakątku parku. To również ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie 🙂 Oczywiście ekologiczne jeśli mamy ze sobą, np. wodę w wielorazowej butelce, przygotowane przez nas kanapki, albo upieczone samodzielnie ciasteczka, a nie batoniki i chipsy w plastiku. Jeśli rezygnujemy z własnego prowiantu, to obok stacji łodzi P3 znajduje się sklep z pamiątkami, restauracja i małe stoiska, w których kupimy napoje i przekąski.
  7. Dodatkowo
    • Niektóre fragmenty tras spacerowych są wyeksponowane na słońce, więc warto pamiętać o kremie z filtrem przeciwsłonecznym.
    • W parku obowiązuje zakaz kąpieli w jeziorach.
    • Pamiętajmy żeby szanować otaczającą nas przyrodę. Jeziora Plitwickie stanowią chroniony park narodowy, ale ta zasada jest dla mnie uniwersalna i obowiązuje w każdym miejscu. Nie niszczymy, podziwiamy!

Dziękuję za poczytanie i życzę niesamowitych podroży,

MAPA Z WAŻNYMI OBIEKTAMI

RAMOWY PLAN WYJAZDU

DZIEŃ 1  | 10/11.09.2020
Trasa z Poznania przez Czechy, Austrię, Słowenię w okolicę Parku Narodowego Jezior Plitwickich.

DZIEŃ 212.09.2020
Zwiedzanie Parku Narodowy Jezior Plitwickich i przejazd nad wybrzeże do miejscowości Seline (punkty widokowe po drodze).

DZIEŃ 313.09.2020
Park Narodowy Paklenica – trekking do jaskini Manita Peć oraz punkt widokowy Paklarić. Popołudnie z masywem Tulove Grede i kanionem rzeki Zrmanja.

DZIEŃ 414.09.2020
Księżycowa wyspa Pag i krótki spacer po Zadarze.

DZIEŃ 515.09.2020
Zwiedzanie Parku Narodowego Krka i spacer po Szybeniku.

DZIEŃ 6 | 16.09.2020
Twierdza Klis, jaskinia Vranjaca, akwedukt Dioklecjana oraz spacer po Splicie.

DZIEŃ 7 | 17.09.2020
Szczyt Parku Marjan i piwnice Pałacu Dioklecjana w Splicie. Przejazd do miasteczka Omisz, a po drodze dwa punkty widokowe na kanion rzeki Cetina. Omisz i twierdza Mirabela. Przejazd wzdłuż Riwiery Makarskiej do miejscowości Brela.

DZIEŃ 8 | 18.09.2020
Park Krajobrazowy Biokovo – kładka widokowa Skywalk i szczyt Sveti Jure. Spacer po mieście Makarska. Powrót do Breli i plaża Punta Rata.

DZIEŃ 9 | 19.09.2020
 Zwiedzanie Dubrownika, arboretum w Trsteno, przejazd przez Ston i uczta z owoców morza w Seosko domaćinstvo Ficović.

DZIEŃ 10 | 20.09.2020
Poranek na plaży Punta Rata w Breli i powrót do Polski (przez Słowenię, Austrię, Czechy).

POWIĄZANE WPISY
chorwacja samochodem
Chorwacja samochodem – plan 10-dniowego wyjazdu

Chorwacja samochodem? Czemu nie! Na miejscu czeka śródziemnomorski klimat, turkusowe jeziora, malownicze wodospady, chłodne jaskinie, górskie szlaki, piękne plaże, warowne twierdze, klimatyczne miasteczka, a na każdym kroku towarzyszą nam widoki...

1 thought on “Jeziora Plitwickie – jak zwiedzać i co trzeba wiedzieć przed wizytą?”

1. Dziękuję za przewodnik.

To co w Polsce jest zwyczajne, w Chorwacji jest wyjątkowe. Czułem się jak w Kaszubskim Parku Krajobrazowym. Tylko w Chorwacji trzeba za chodzenie wśród jezior płacić.