Wyspa Pag – księżycowe krajobrazy Chorwacji

Wyspa Pag jest miejscem o absolutnie wyjątkowym krajobrazie i planując swój wyjazd do Chorwacji poważnie rozważ uwzględnienie jej w harmonogramie 🙂 Wyspa ma 60 km długości, a jej szerokość nie przekracza 10 km. Stanowi piątą co do wielkości wyspę Chorwacji. Równolegle zorientowana do linii brzegowej (jak przystało na wybrzeże dalmatyńskie) od lądu oddzielona jest Kanałem Welebickim. Największym miastem na wyspie jest Pag, leżący wprost nad zatoką (Paški Zaljev) wcinającą się w środek wyspy. Księżycowy skalisty krajobraz, wydawać by się mogło – mało zachęcający, urzekł mnie absolutnie. Jeśli szukasz niebanalnych widoków, wyrobów z koronki, wyjątkowego sera albo soli, to Pag jest dla Ciebie!

Poniższy tekst jest rozbudowanym fragmentem przygotowanego przeze mnie harmonogramu 10-dniowego wyjazdu do Chorwacji. Jeśli planujesz swój chorwacki urlop i szukasz inspiracji, zapraszam Cię do pełnej wersji mojego planu. Znajdziesz w nim mnóstwo praktycznych informacji, trasy na każdy dzień, poglądowe mapy, koszty atrakcji i przykładowe noclegi.

chorwacja samochodem wyspa Pag
Paski Most widziany sprzed małego lokalu, w którym robimy przerwę na kawę.

Księżycowa wyspa Pag w hasłach

Kolejny dzień naszej chorwackiej objazdówki spędzimy na wyspie Pag. Dominuje tutaj klimat śródziemnomorski, co wydaje się w miarę oczywiste, ale nie występuje słodka woda, co już takie oczywiste nie jest.

Poniżej kilka haseł, które pozwolą nam lepiej poznać wyspę:

• WIATR – powierzchnię wyspy tworzą rozległe pola białych kamieni, które przywodzą na myśl pejzaż księżycowo-marsjański. Do takiego surowego ukształtowania terenu przyczyniły się często wiejące, silne i suche wiatry bora. Ich moc poczułam na własnej skórze – nie pamiętam kiedy ostatnio gdzieś mnie tak „wywiało” 🙂 Akurat w naszym przypadku wiatr sprawiał, że upał nie był tak dotkliwy, a wyspa wydawała się jeszcze bardziej wyjątkowa.

• SER – na kamienistych, jałowych polach wyspy występuje drobna roślinność, którą wypasa się owce. Podstawową dietę zwierząt stanowią aromatyczne zioła takie jak tymianek, rozmaryn i szałwia. Powodują one, że ser wytwarzany z mleka tutejszych owiec (chorw. paški sir) ma niepowtarzalny smak i stał się lokalną specjalnością.

• SÓL – w dolinie wokół zatoki (Paški Zaljev) rozciągają się zazielenienia, gdzie uprawia się winogrona i oliwki. Natomiast z wód zatoki pozyskuje się sól morską (chorw. morska sol). Być może nawet korzystaliście z niej w swojej kuchni, bo fabryka Solana Pag jest największym zakładem produkcyjnym w Chorwacji, a jej wyroby są eksportowane również do Polski.

• KORONKA – Pag słynie z koronkarstwa, a charakterystyczna paska koronka (chorw. paska čipka), razem z koronką z Lepoglava i koronką z wyspy Hvar, została w 2009 r. wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Trasa samochodowej objazdówki po wyspie Pag

Ruszamy około 8:00 z miejscowości Seline (obiekt Villa Rajna), a nasz pierwszy przystanek to Paški most łączący wyspę Pag ze stałym lądem. Przed mostem mamy mały lokal, w którym możemy zatrzymać się na poranną kawę z przepięknym widokiem.

Po przeciwnej stronie mostu, już na wyspie, znajduje się kolejny punkt widokowy, który stanowią pozostałości fortu. Zatrzymujemy się tam żeby podziwiać Paški most z nieco innej perspektywy. W okolicy parkingu kręci się sporo kotów nie dziwi więc fakt, że został nazwany kocim 😉

Dalej zmierzamy w kierunku miasta Pag i punktu widokowego Paška Vrata. Dla amatorów wypoczynku nad wodą w okolicy mamy kilka plaż, m.in.  Eldugott, Maskalić, Mali Zaton. My plażowanie zostawiliśmy na później.

Śmigamy w głąb wyspy zatrzymując się w kolejnym punkcie widokowym, z którego podziwiamy zatokę i miasto Pag.

Dojeżdżamy do parkingu niedaleko plaży Rucica i robimy mały trekking do plaży Bertnica, która jest zlokalizowana w absolutnie zachwycającej księżycowo-marsjańskiej scenerii. Nie bez powodu szlak, którym dochodzimy do plaży ktoś nazwał marsjańskim. Dojście na plażę prowadzi po skałkach w pełnym słońcu, więc dobrze mieć przy sobie ochronę przeciwsłoneczną i wodę. O ile przy plaży Rucica znajduje się lokal gastronomiczny, to już Beritnica nie ma żadnej infrastruktury.

Wracamy z plaży i jemy obiad z widokiem na zatokę w pobliskiej miejscowości Metajna (restauracji Riva) i wracamy do naszej noclegowej miejscówki w Seline.

Trasa samochodowego zwiedzania wyspy Pag:
Paski Most – Punkt widokowy w ruinach fortu – miasteczko Pag – punkt widokowy Paska Vrata – plaże – punkt widokowy na miasteczko Pag – plaża Rucica – Plaża Beritnica

chorwacja samochodem wyspa Pag
Paski Most widziany w pozostałości fortu na Wyspie Pag.
chorwacja samochodem wyspa pag
Plaża Bertnica

Miasto Pag

Podczas zwiedzania wyspy zależało mi przede wszystkim na kontemplowaniu przepięknych krajobrazów, więc odpuściłam zupełnie „nienaturalne” atrakcje. Jednak gdybym brała je pod uwagę, to zdecydowanie dłużej zatrzymalibyśmy się w głównym ośrodku wysypy, czyli mieście Pag.

Jak wcześniej wspominałam wyspa Pag słynie w koronkarstwa, a z jego przykładami i historią możemy zapoznać się w Galerii Koronki. Muzeum mieści się odrestaurowanym Pałacu Książęcym z XV w. (Kneževa Palača), zaprojektowanym przez Juraja Dalmatinaca.

Natomiast jeśli interesuje nas historia produkcji soli na wyspie Pag, z pewnością warto odwiedzić wystawę w dawnym składzie soli

Ciekawie prezentuje się również Wieża Skrivanat (XV w.), będącą pozostałością dawnych fortyfikacji oraz Kościół Wniebowstąpienia Najświętszej Maryi Panny, zlokalizowany przy głównym placu starego miasta.

Nieco na uboczu, na lekkim wzniesieniu znajdują się ruiny starego kościoła, skąd wydaje się roztaczać malowniczy widok na miasto Pag oraz jeziora solankowe zakładu Solana Pag.

Punkty miasta Pag z powyższego opisu zaznaczone na mapie:
Wieża Skrivanat  – Kościół Wniebowstąpienia Najświętszej Maryi Panny – Galeria Koronki – pieszy Most Katine – wystawa w dawnym składzie soli – ruiny kościoła (widok na okolicę)

chorwacja samochodem
wyspa pag chorwacja samochodem
Przydrożny punkt widokowy na miasto Pag i Paski Zaljev.

Dziękuję za poczytanie i życzę niesamowitych podroży,

MAPA Z WAŻNYMI OBIEKTAMI

RAMOWY PLAN WYJAZDU

DZIEŃ 1  | 10/11.09.2020
Trasa z Poznania przez Czechy, Austrię, Słowenię w okolicę Parku Narodowego Jezior Plitwickich.

DZIEŃ 212.09.2020
Zwiedzanie Parku Narodowy Jezior Plitwickich i przejazd nad wybrzeże do miejscowości Seline (punkty widokowe po drodze).

DZIEŃ 313.09.2020
Park Narodowy Paklenica – trekking do jaskini Manita Peć oraz punkt widokowy Paklarić. Popołudnie z masywem Tulove Grede i kanionem rzeki Zrmanja.

DZIEŃ 414.09.2020
Księżycowa wyspa Pag i krótki spacer po Zadarze.

DZIEŃ 515.09.2020
Zwiedzanie Parku Narodowego Krka i spacer po Szybeniku.

DZIEŃ 6 | 16.09.2020
Twierdza Klis, jaskinia Vranjaca, akwedukt Dioklecjana oraz spacer po Splicie.

DZIEŃ 7 | 17.09.2020
Szczyt Parku Marjan i piwnice Pałacu Dioklecjana w Splicie. Przejazd do miasteczka Omisz, a po drodze dwa punkty widokowe na kanion rzeki Cetina. Omisz i twierdza Mirabela. Przejazd wzdłuż Riwiery Makarskiej do miejscowości Brela.

DZIEŃ 8 | 18.09.2020
Park Krajobrazowy Biokovo – kładka widokowa Skywalk i szczyt Sveti Jure. Spacer po mieście Makarska. Powrót do Breli i plaża Punta Rata.

DZIEŃ 9 | 19.09.2020
 Zwiedzanie Dubrownika, arboretum w Trsteno, przejazd przez Ston i uczta z owoców morza w Seosko domaćinstvo Ficović.

DZIEŃ 10 | 20.09.2020
Poranek na plaży Punta Rata w Breli i powrót do Polski (przez Słowenię, Austrię, Czechy).

POWIĄZANE WPISY
chorwacja samochodem
Chorwacja samochodem – plan 10-dniowego wyjazdu

Chorwacja samochodem? Czemu nie! Na miejscu czeka śródziemnomorski klimat, turkusowe jeziora, malownicze wodospady, chłodne jaskinie, górskie szlaki, piękne plaże, warowne twierdze, klimatyczne miasteczka, a na każdym kroku towarzyszą nam widoki...